Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om hun eigen velgen onder hun auto te laten plaatsen. Dit vinden ze vaak mooier dan de standaard velgen van de auto. Als u er ook voor kiest om andere velgen onder uw auto te plaatsen, is het erg belangrijk om rekening te houden met de velgmaten. Deze verschillen namelijk per automerk en type auto. Het is dus verstandig om u goed in te lezen over velgmaten en alles wat hier verder nog bij komt kijken. Hieronder volgt alle belangrijke informatie die u nodig heeft over velgmaten.
Waar bestaan de velgmaten uit?
De velgmaten worden bepaald door vier kenmerken, namelijk de ET-waarde, de naafdiameter, de J-maat en de steekmaat. Deze begrippen worden hieronder uitgelegd.
Steekmaat
De steekmaat van een velg wordt omschreven aan de hand van 2 gegevens. Het eerste is het aantal boutgaten dat een velg heeft, dit kunnen er bijvoorbeeld vier of vijf zijn. Het tweede gegeven is de diameter van de boutgaten. Hierbij kan een denkbeeldige cirkel getrokken worden door het centrum van elk boutgat. De steekmaat kan bij vier boutgaten eenvoudig berekend worden door de afstand van de tegenovergestelde boutgaten op te meten. Bij vijf boutgaten is dit iets lastiger. Dit kan door een denkbeeldige cirkel te tekenen en daar de diameter van te nemen.
ET waarde
De ET waarde is de manier om de bolling van het wiel uit te drukken in velgmaten. Dit klinkt als een erg lastige term, maar het is eigenlijk vrij simpel. Een wiel bestaat namelijk uit een schijf waar het complete wiel aan de auto kan worden gemonteerd en het gedeelte waar de band op wordt geplaatst. Als je deze schijf precies in het midden zou plaatsen spreek je van ET waarde 0 mm. Dit montagevlak bevindt zich niet in het midden van de velg. Bij een ET waarde van 0 zou de velg dus heel erg naar buiten steken. Hoe hoger de ET waarde, hoe verder de velg naar binnen valt. De ET waarde is dus de afstand tussen het montagevlak en de middenlijn van het wiel.
Natuurlijk zou het allemaal een stuk eenvoudiger zijn als de ET waarde in velgmaten voor alle automerken gelijk zou zijn. Dit is echter niet het geval. Auto’s hebben gemiddeld een ET waarde van 35 mm. Vaak vindt u de ET waarde van een velg aan de binnenkant van de velg. Sterk afwijken van de ET waarde is niet aan te raden. Ondanks dat het mooier kan zijn om het wiel de wielkast goed te laten vullen, is een hoge overschrijding van de ET waarde slecht voor de wielbelasting.
Naafdiameter
De naafdiameter is het middelste gat van de velg. Hier draait de velg omheen. De naafdiameter moet precies hetzelfde blijven als u de velgen gaat vervangen. De naafdiameter moet dus gelijk zijn aan de diameter van de as van het wiel. Als uw velg kleiner blijkt te zijn kan een deze worden uitgeboord om de juiste velgmaten te krijgen. Ook als uw velg groter blijkt te zijn is er een oplossing in de vorm van centreerringen. Deze ringen vullen de overgebleven ruimte op om zo de juiste velgmaten te creëren.
J-maat
De J-maat is de breedte van de velg uitgedrukt in inches. Over het algemeen wordt de J-maat gebruikt om de breedte van een velg aan te geven, terwijl dit eigenlijk niet de echte breedtemaat is. De velgbreedte is de breedte tussen de openstaande velgranden. Er moet ongeveer rekening gehouden worden met een halve inch marge aan beide zijden.