Tijdverspilling is dat niet het gene in het leven waar we nog de grootste hekel aan hebben. Iedere keer bent u weer tijd kwijt met het verwisselen van uw banden. Als u het echt goed wil doen, moet u begin december de winterbanden er onder schroeven. Vervolgens in maart kunt u de zomerbanden weer onder de bolide plaatsen. Als u het zelf moet doen is het nog best een klus en als u het laat doen kost het weer best wat centen. Het zou dan toch ook ideaal als u deze tijd kunt besparen. Hier is een oplossing voor er is namelijk een zeer innovatieve autoband ontwikkeld die ook wel de all season band genoemd word. Deze band is dus geschikt voor het gehele jaar, gaat goed om met sneeuw, regen en droogweer. De ANWB heeft de all season banden dan ook uitvoerig getest. We waren sceptisch over de resultaten, dit kwam omdat het voor ons gevoel half werk is. Dit bleek niet geheel te kloppen na het bekijken van de resultaten van de all season banden
All season banden testen
De test is uitgevoerd met een 205/55R 16 V all season band. U kunt zich voorstellen dat een banden formaat de resultaten beïnvloeden. Als de band breder is heb je over het algemeen meer grip. De diameter van de band heeft ook invloed, hoe groter het aanrakingsvlak van de band op de weg hoe meer grip.
De tabel hieronder geeft de resultatenweer
Merk/type | prijs | droog | Nat | sneeuw | ijs | Geluid | Verbruik | slijtage | eindoordeel |
Michelin Cross Climate | 110,- | + | + | 0 | + | 0/+ | +/++ | ++ | 3 |
Vredestein quatrac | 100,- | 0 | 0 | 0/++ | + | 0/+ | +/++ | +/++ | 3 |
Nokian Weatherproof | 100,- | -/0 | 0/+ | +/++ | 0/+ | 0/+ | + | + | 2 |
Goodyear vector 4 season | 100,- | -/0 | + | + | + | 0/+ | + | +/++ | 2 |
Pirelli cinturato All season | 110,- | -/0 | 0 | -/0 | + | 0 | +/++ | +/++ | 2 |
Bridstone A001 | 115,- | – | 0/+ | -/– | 0/+ | 0 | 0/+ | + | 1 |
Hankook Kinergy 4S H740 | 95,- | -/0 | -/– | +/0 | 0/+ | 0 | +/++ | + | 1 |
5= zeer goed 4=goed 3=voldoende 2=zwak 1=onvoldoende
++= zeer goed 0/+= voldoende – onvoldoende
+/++= goed tot zeer goed 0= net voldoende –/- slecht
+= goed 0/-= net onvoldoende — zeer slecht
Niet ieder onderdeel telt even zwaar mee. Bij het berekenen van het eindoordeel is de volgende wegingsgraad meegenomen.
Prijs = 15%
Droog = 30%
Sneeuw = 20%
IJs = 10%
Geluid = 5%
Verbruik = 10%
Slijtage = 10%
De all season band die dus het beste uit de test kwam was dus de Vredestein quatrac zeker als je kijkt naar de prijs kwaliteit verhouding. Uiteraard scoren de zomerbanden en de winterbanden beter op hun eigen specifieke eigenschappen.
Voor en nadelen van 4 seizoenen banden
Voordelen:
– Je hoeft niet van band te wisselen.
– Je hebt geen kosten voor de opslag van de banden.
– Betere grip dan een zomerband, ideaal.
– Bestand tegen de Nederlandse winter.
Nadelen:
– Niet bestand tegen extreme winterse omstandigheden. Dus niet in Nederland
– Het is een combinatie van de zomer en winterband, maar steekt nergens boven uit.
– Vier seizoenen banden komen te kort op het gebied van zijdelingse grip en tractie in de sneeuw. Als het sneeuwt zorg dan dat je winterbanden hebt en sneeuwkettingen.
Wat is een All season banden
All season banden zijn een kruising tussen een zomerband en een winterband. Het idee is dat deze band al het goeie van deze twee werelden heeft mee gekregen. Een zomerband is een veel hardere band dan een winterband. Hier zit een all season band dus tussenin. Ook ziet het profiel van een zomerband er anders uit dan dat van een winterband. Een winterband heeft zijn profiel groeven lateraal georiënteerd hierdoor kunnen ze sneller sneeuw en modder wegvoeren van de auto waardoor er meer contact is met de weg. Voor een all season band zit dat hier ook weer tussen in. Er zitten zowel op een winterband als op een all season banden lamellen. Dit zijn een soort van grip grijpers.
Mocht u extremen prestaties willen behalen dan kunt beter kiezen voor een zomerband of winterband. Als u echter voor gemak gaat en een normaal rijgedrag heeft dan is de all season band een uitstekend alternatief. Wat maakt het een uitstekend alternatief dat is eenvoudig het bespaart geld. Met rijprestaties die door de beugel kunnen.
Waarom 4 seizoenen banden
Een vier seizoenen band wordt overigens ook wel een All-Weather band of All Season Band genoemd. 4 seizoenen banden zorgen ervoor dat je kosten bespaard op het kopen van steeds andere banden per seizoen. Deze banden zijn voor alle seizoenen en wilt natuurlijk iedereen hebben die geen zin heeft om steeds maar geld uit te geven aan zomer en winterbanden. Toch doen veel mensen dat nog wel. Dat doen ze omdat de zomerband beter is in de zomer en de winterband beter in de winter. De 4 seizoenen band is ideaal maar steekt nog nergens echt boven uit. Ze moeten hier nog even goed aan werken om de 4 seizoenen band de beste te laten worden. Als dat zo is dan bespaard iedereen geld en is het uiteindelijk voor iedereen beter en fijner. Voor 4 seizoenen banden betaal je minder en hoef je geen opslag te betalen als je dat zou hebben.
Symbool all season band
Er staan op banden verschillende symbolen. Een all season band heeft ook een symbool erop staan waardoor je kan zien dat het een all season band is. Het gaat om een A/S dit staat voor all season, zonder dat deze A/s erop staat is het geen echte winterband. Vaak staan er ook andere symbolen op de band, deze worden erop geplaatst door de fabrikant. Vaak ie je dan een sneeuwvlok een regendruppel en een zonnetje. Dat geeft uiteraard aan dat de band zich in deze weersomstandigheden kan manifesteren.
Er staat ook vaak een M+S dit staat voor modder en sneeuw. Dit zegt echter niet zoveel, het is namelijk zo dat de band pas goed genoeg bevonden word als er nog een sneeuwvlokje voorstaat. Dat geeft aan dat de band voldoet aan eigenschappen die een band nodig heeft om te kunnen excelleren in de sneeuw. Gebieden waar winterbanden verplicht zijn voldoet dit signalement aan de criteria met een sneeuwvlok dus.
Het jammeren is dat je niet eerst een proefrit kan maken met nieuwe banden. Daarom is het belangrijk om je eerst in te lezen en te kijken hoe de band die u wellicht wil aanschaffen word beoordeeld in een mogelijke test.